Tudose face lista rușinii pentru constructori, în speranța că va mai acoperi găurile uriașe din costuri

Guvernul vrea să facă publice numele firmelor care nu au respectat termenele şi condiţiile din contractele semnate cu statul, urmând ca acestea să aibă un cazier de care se va ţine cont ulterior, a afirmat miercuri premierul Mihai Tudose, la o conferinţă susţinută la Ministerul Transporturilor.

Adicătelea, dacă a tra cineva în țeapă pe domnul stat, nu mai pupă alte contracte. Ceea ce sună bine în teorie, dar în practică ce înseamnă acest lucru? Că nici nu vom mai recupera vreodată lucrările începute, timpul pierdut sau banii irosiți. Odată făcută această listă, trebuie să ne luăm la revedere de la eventualele speranțe care nutreau că vom mai putea îndrepta vreodată, măcar parțial, nenorocirile întâmplate pe șantierele patriei în ultimii ani.

”Vom alcătui un cazier al firmelor care nu au respectat contractele. Sunt firme care au nenorocit proiecte. (…) Numele lor va fi făcut public”, a afirmat Tudose.

La rândul său, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a afirmat că i-a dat premierului o listă cu 14 firme care nu au respectat contractele semnate.

 

Cât de fezabilă este lista

Există însă câteva probleme privind astfel de liste negre și aplicabilitatea acestora. Una dintre acestea este faptul că dacă se ține cont de acestea s-ar putea ca România să rămână fără constructori de autostrăzi. Spre exemplu Astaldi, firmă care are în prezent numeroase contracte în România a fost în anii 2000 în centrul unui scandal privitor la repararea autostrăzii București-Pitești, fiind parte a consorțiului Federici Astaldi Todini (FAT).

Firma Salini Impregilo nu numai că a realizat lucrările de proastă calitate de pe autostrada Sibiu Orăștie, lotul 3, dar are în lucru încă un tronson de autostradă între Lugoj și Deva.

Poate cea mai importantă cauză pentru care măsura nu va funcționa este aceea că ideea unei liste negre nu va fi agreată de către Comisia Europeană. Instituția va considera că o astfel de listă restrânge dreptului legal al unei firme de a participa la o procedură de achiziție. O firmă poate fi exclusă de la o achiziție publică doar dacă a fost condamnată pentru corupție, aceasta fiind practica mondială. Oricând o firmă va putea chema România în judecată sau va depune o plângere la Comisia Europeană invocând faptul că motivul excluderii sale este doar o dispută contractuală judecată de instanțe.

 

f.j.

Advertisements